Vidím rudě

Za chvíli se chystala vyrazit z domu se synkem. Už nyní měla trochu zpoždění a byla z toho nervózní. Chystala malému svačinku, když si všimla, že synek se dostal ke skleničkám se zavařeninami. Ani ho nestihla varovat a sklenička mu s ohromujícím rachotem vypadla z ruky. Všude kolem sklo a nepořádek. A uprostřed toho stál synek.

Moc se rozzlobila a taky lekla. Vzala malého do náruče, lehce ním zatřásla a křičela na něj, proč ji to dělá. Vždyť mu říkala, že spěchají a taky věděl, že k zavařeninám nesmí.

Když nad tím později přemýšlela, bylo ji to líto. Měla pocit, že to nezvládla.

V předchozím článku jsem psala, co to jsou emoce a jak moc jsou nakažlivé. Jenže určitě vás zajímá, jak s emocemi pracovat. Technik je opravdu mnoho. A protože jsme každý jedinečný a jiný, každému bude fungovat a vyhovovat něco jiného. Žádný univerzální návod nemám. Ale nabídnu vám několik postřehů, které fungují mně.

1. Těžko na cvičišti – lehce na bojišti

Čím více budeme trénovat, když jsme v klidu a o nic nejde, tím jednodušší to pro nás bude, až budeme pod vlivem emocí.

Představte si situaci, kdy máte pocit, že byste to chtěli jinak, podle vás lépe. Jak konkrétně byste chtěli, aby to proběhlo?  Nyní máte čas a prostor si to poctivě natrénovat. Čím více si to budete zkoušet, tím snadněji vám to naskočí, až přijde krizová situace.

Maminka z našeho příběhu říká:

Bylo mi opravdu líto, že jsem na malého křičela a dokonce ním i zatřásla. Chtěla bych se cítit klidná a nad věcí. Chtěla bych synka silně obejmout a nejdříve uklidnit, aby se cítil v bezpečí. A až bychom byli oba v klidu, tak bych si s ním o tom promluvila.

2. Bod zlomu

V mnoha situacích je možné najít bod, v kterém přestáváme mít naše chování pod kontrolou a už se jenom vezeme. Je to, jakoby jsme se snažili vystoupit z rozjetého vlaku. Není to nemožné, ale je to mnohem těžší, než vystoupit z vlaku, který stojí. Když jsme objevili bod zlomu, na něj navážeme chování, které jsme si nacvičili v předchozím kroku.

Našli jste i ve vaši vzpomínce bod, když jste to najednou přestali mít pod kontrolou? Jaké to bude, až příště nastane podobná situace a vy si uvědomíte: Pozor! Tohle přestává být pro mě bezpečné. Ale já chci mít své emoce pod kontrolou, proto si vyberu, co se bude dít dál.

Co bylo bodem zlomu pro maminku v našem příběhu:

Ten okamžik, když sklenička dopadla s rachotem na zem a uviděla jsem všechen ten nepořádek. Pak jsem si již nemohla pomoct, bylo to silnější než mé rozumové já, které jsem v té chvíli neslyšela.

3. Nezapomeňte dýchat

Nadechnout a vydechnout. Alespoň 3x. Kromě jiného nám to pomůže získat odstup .

Pokračujeme: Nádech a výdech. Nádech a výdech.

4. Vytvořte si nadhled

Já vím, to se lehce řekne, ale hůř udělá. Mám proto pro vás pomůcku. Představte si sama sebe v situaci, kdy máte nadhled. Můžete sedět v kině a pozorovat svůj příběh na plátně, jakoby se vás netýkal. Nebo si představte, že si sedíte sám sobě na rameni a díváte se na sebe zvenčí.

Když to zvládneme a odosobníme se, nemáme pocit, že se nás okolnosti bytostně dotýkají a dokážeme si zachovat chladnou hlavu. To je důležité pro to, abychom my byli pánem situace a ne aby emoce ovládali nás.

Tak si to ještě jednou zopakujme.

Když jsme v klidu a máme čas:

  • trénujeme a vzpomínáme na situace, které bychom chtěli zvládnout lépe
  • představujeme si, jaké bychom chtěli, aby to bylo a co chceme, aby se odehrávalo
  • hledáme bod zlomu

Když  vidíme, že se nám situace vymyká z pod kontroly (a protože jsme si to před tím poctivě trénovali, víme, že je to možný bod zlomu):

  • 3x se nadechněme a vydechněme
  •  vytvoříme si nadhled (odosobníme se)
  •  vybereme si, jak chceme jednat

Čím více si to budete zkoušet nanečisto, tím snadněji to půjde naostro. Ještě jednou zdůrazňuji, že to není žádný univerzální návod. Tento postup funguje mně, proto se o něj chci podělit. Za všechny úspěchy nebo neúspěchy jste zodpovědní jenom vy sami. Nejsem odborníkem na váš život, jenom na ten svůj.

Budu moc ráda, když mi napíšete, co funguje vám.

Chytil vás můj článek za srdce? Nebo jste jenom zvědaví, s čím přijdu příště? Jestli chcete každý měsíc (ne)trpělivě čekat na novou zprávu ode mě (budu vám psát o psychosomatice a sebepoznávání), klikněte na tlačítko níže. Zadáte svůj e-mail a já vám navíc (jako dárek) pošlu e-knížku Psychosomatika začíná důvěrou v sebe. 

Už se těším!

Veronika Soukupová
,,Jsem lékařka, kterou zkušenost přivedla k sebepoznávání. Sama na sobě jsem si zkusila, že můžeme změnit způsob jak přemýšlíme a přistupujeme k životu a k sobě. " Víc o mně se dozvíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů